Reitti 2000 uudistuu. Tulevaisuudessa uutta nimeä R2 kantava reitti vie kulkijansa Suomen upeimman ulkoiluverkoston parhaiden palojen äärelle. Uudistamisen myötä reitti sopii eri käyttäjäryhmille ja uusi kahdeksikkoa mukaileva linjaus mahdollistaa eri mittaisten rengasreittien kulkemisen.
Reitti 2000 on pääkaupunkiseudun pisin ulkoilu- ja pyöräilyreitti. Se kehitettiin vuoden 2000 aikoihin, mutta ulkoilun ja luonnossa liikkumisen tarpeet ovat nykyään erilaisia kuin neljännesvuosisata sitten. Erityisesti pyöräilyn harrastajamäärät ovat olleet pitkään jatkuvassa kasvussa mutta reiteistä on pulaa. Uudistuva R2 tulee tarjoamaan helposti saavutettavia luontoelämyksiä niin arjen liikuntahetkiin kuin koko viikonlopun seikkailuihin. Reitti yhdistää urbaanin kaupunkielämän ja luonnon luoden luontoelämysten ja palveluiden yhtenäisen kokonaisuuden.
Reittiä kehitetään yhteistyössä pääkaupunkiseudun kaupunkien, Uuvin ja Metsähallituksen kanssa. Kehittämisen koordinoinnista vastaa Uuvi.
Reitti kulkutavan mukaan
Reitin uudistamisessa keskitytään erikseen kahteen käyttäjänäkökulmaan: niihin, joiden liikkuminen on parhaimmillaan polkumaisella reitillä (esim. maastopyöräily, patikointi, polkujuoksu) ja niihin, joiden liikkumismuoto on parhaimmillaan tiemäisellä reitillä (esim. gravel- ja retkipyöräily). R2 sisältää jatkossa siis runsaasti omia osuuksia sekä polkumaisen reitin kulkijoille että tiemäistä reittiä kaipaaville. Reitit ovat siis monikäyttöreittejä.
Uusi R2 tulee sisältämään merkittävästi enemmän polkumaista reittiä entiseen Reitti 2000:een verrattuna. Uudistuksen myötä maastossa jo nyt olevia polkuja parannetaan ja linkitetään yhteen, sekä toteutetaan uusia polkuosuuksia.
Tiemäisellä reitillä keskitytään reitin jatkuvuuteen, eli tulevaisuudessa soratielle lähtenyt pyöräilijä voi luottaa siihen, että pyörää ei tarvitse työntää yli juurakoiden ja kivikoiden, vaan matka rullaa hyvin koko ajan.
Valmistuu osissa
Uusi R2 tulee olemaan pituudeltaan yli 100 km ja sen toteuttaminen porrastetaan tuleville vuosille. Ensimmäisen uuden polkumaisen osuuden tekeminen on alkanut kesällä 2025 Espoossa Oittaan ja Pirttimäen välillä, ja se jatkuu vielä pitkälle syksyyn. Toteuttamiseen on saatu rahoitusta Suomi liikkeelle -ohjelmasta, ja yhteistyössä ovat mukana Uuvi, Espoon kaupunki ja Helsingin kaupunki.